Kyst til Kyst Stien

Klik for større billede og klik igen for lukning.
Foto ved Lars Klitgaard.

En beretning om en vandretur fra stranden ved Blåvands Huk til Vejle, ad “Kyst til Kyst Stien” i sommeren 2010. En gåtur på ca. 120 km gennem en smuk midtjysk natur, langs Varde Å, Holme Å og Vejle Å. På ruten er der primitive lejrpladser.
TOM
Afgang Blåvand Fyr (stranden) mandag den 28. juni 2010 kl. 14:15, og ankomst til Vejle (for enden af Vestbanevej) fredag den 3. juli 2010 kl. 15:00. En tur på tværs af Jylland på godt 120 km, tilbagelagt på knap 100 timer.
Ideen til turen fik jeg af min søn Morten, som tidligere havde gået turen h.h.v. med start fra Vejle og senere fra Blåvands Huk. Senest gik Morten og en kammerat turen i efterårsferien 2009, hvor der var frostgrader om natten. Efter flere måneders planlægning af udstyr (rygsække, telte, kogegrej, drikkedunke, proviant, tøj m.v.) startede vores tur. Søndag eftermiddag og aften forbereder vi pakning af rygsække med hjælp fra bl.a. Mortens datter Seline på lige godt 2 år.
Mine 2 sønner, Morten og Martin, og deres kammerat Ricky og undertegnede blev mandag kørt til Blåvands Huk af Eva. En noget lang køretur, når man undervejs tænker på at man skal tilbagelægge turen til fods. Høj himmel, sol og sommer. Vi får lidt frokost ved bilen efter at have tømt bagerummet. Vi smører os ind i solcreme hvor vi har behov for det, og starter vandreturen kl. ca. 14:15. Vi begiver os herefter afsted på standen ved Blåvand. Mange badegæster på stranden. Det er ikke just nemt at gå i strandsand, men vi følger strandkanten hvor det er nemmest at gå, nemlig hvor sandet er mest fast – tæt på vandkanten – dog uden at få våde fødder. De mange turister i badetøj ser meget forundrede på os med rygsæk og oppakning. Vi passerer en del bunkere på stranden som er blevet dekoreret med kunst. Disse bunkere udgjorde under 2. verdenskrig en del af den såkaldte Atlantvold. Jeg vil senere omtale Tirpitz-Stillingen som vi passerer mellem Blåvand og Ho.
TOM
Klokken ca. 16:00 holder vi pause efter at have gået en lang tur på stranden, og have krydset Marsken. Vi havde lidt problemer med at finde stien over marsken, og mistede herunder ca. 1/2 time. Det var så første og sidste gang på hele turen hvor vi mistede tid. Vi kommer til Krogsande hvor vi holder et velfortjent hvil. Vi finder skygge, og nyder at smide oppakningen og lægge os i den svale skovbund under fyrretræer og anden skyggevækst. Vi laver en lille konkurrence hvor vi kaster med kniv efter et træ. Vi tørrer vores svedige trøjer. Der er godt humør, selv om Martin har haft problemer med at få sin rygsæk til sidde ordentligt, så den ikke gør ondt i skuldrene. Rygsækken skal bæres/hvile på hofterne. Vi har hver især en vandbeholder til 3 liter. Den kan ligge i en af sidelommerne, og er forsynet med en slange, således at vi kan drikke vand mens vi går. Vandet holder sig fint koldt når den ligger i skygge i rygsækken. Det er kun vandet som vejer noget, emballagen/oppakningen er valgt ultralet.
Vi starter traveturen igen kl. 16:30 efter en halv times pause. Vi passerer Tripitz-Stillingen som var en kanonbunker der blev påbegyndt i juli 1944, og skulle være operationsklar sept 1945. Derfor var bunkeren ikke afsluttet ved befrielsen den 5. maj 1945. Vi passerede bunkeren omkring kl. 17:00, men da skulle den til at lukke for den dag, så vi kom kun lige indenfor, og må derfor have en rundtur i dette mægtige bygningsværk/museum tilgode til en anden gang. Kl. 17:35 holder vi hvil i Oksby Klitplantage. Vi får lidt kiks, nødder, chokolade og abrikosgrød. Martin som har sukkersyge, måler sit blodsukker til 8. Det er OK.
Kl. 18:00 går vi igen igennem det smukke og varierede landskab og afvekslende natur. De flade og brede ådale overtages af kuperede landskaber i smalle ådale på vejen fra vest mod øst. Disse er skabt under sidste istid for ca. 16.000 år siden. Dengang nåede isranden til egnen mellem Bække og Hovborg. Foran isen lå et tundralandskab, hvor man blandt andet kunne møde mamuter. Fra randen af isen, stømmede store smeltevandsfloder mod vest. Grus og sand fra floderne dannede de flade ådale mod vest.. Mellem disse ådale ligger de såkaldte bakkeøer. De stammer fra forrige istid, for ca. 140.000 år siden. Under isen, østpå, skubbede isen frem og tilbage og skabte bakke, dale og kuperet landskab som vi kommer til på den sidste del af turen, bl.a. når vi kommer til Vejle Ådal. Ca. kl. 19:00 kommer vi til et udsigtspunkt hvor vi kan se ud over Ho Bugt og Oksby Enge.
TOM
Vi er gået gennem en smuk natur med masser af fyrretræer og anden lav bevoksning som gror i sand. Ad smalle stier og veje har vi nu ca. 5 km. til vores planmæssige lejr for natten. Dejligt man investerede i gode travesko og de rigtige sokker. De gør deres gavn nu. Jeg har mit gamle Kodak-apparat ved hånden hele tiden, da jeg har lovet at dokumentere turen. Kameraet hænger i en strop i min rygsæk, og beskyttet af min plastikskål som også kan fungere som drikkekar, dyb tallerken, eller blot til at vaske sig i. Vi er ved at være trætte. Vi er sultne og vores vandbeholdere er ved at være i bund. Kl. 19:45 finder vi en vandhane ved et tomt sommerhus som står til salg. Heldigt for os er der frisk koldt vand i den udendørs vandhane.  Vi fylder i vores drikkedunke med dejlig koldt vand. Vi får lidt vand i hovedet, og bliver efter et øjeblik friske igen. Den sidste time er meget anstrengende, isæt for Martin. Vi bevæger og gennem rørsumpe med flere meter høje tagrør på de smalle stier. Hvor rørmarkerne ophører er der græssende køer på markerne og masser af vindmøller i bugter og på marker. Drengene samler en stålorm op fra stien. Disse trives i fugtige områder. Vi hjælper Martin så godt vi kan, bl.a. med at opmuntre ham. Ricki er flink at hjælpe med oppakningen. Endelig kl. 20:45 når vi til “Teltpladsen” ved fiskedammen Broeng i Kjelst. Vi får tilberedt Beuf Stroganof og kartoffelmos. Sikke et måltid! Ulrik (min bror) ringede kl. 21:00 for at høre til os. Vi får teltene slået op i læ af nogle buske bag fiskedammen. Flere tyske turister fisker stadig ved søen da vi går til ro efter en anstrengende dag. Martin og jeg sover i telt sammen, og Ricky og Morten deler telt.
Tirsdag morgen står vi allerede op mellem klokken 06:00 og 06:30. Man skal lige have
nattekulden rystet af sig. En tur rundt om teltet og ned til søen. Vi
bliver vasket, og tar et fodbad i søen. Vi laver kaffe og spiser alle havregrød. Vi blander lidt kakao i havregrøden, det får den til at virke lidt anderledes end normalt.  De tyske turister fisker allerede, og har nok været igang længe før vi er stået op. De bor ikke i telte, men formentlig i sommerhuse i nærheden.Efter morgenmad pakker vi lejren sammen, og går fra stedet kl. 09:00. Det er bagende
solskin, og det bliver en meget varm tur. Kl. 10:15 har vi gået 5 kilometer ad
Ho Bugt Vej. Vi er kommet forbi vinmarker og et osteri., og Martin trænger til
kulhydrater. Vi holder hvil ved Tarphagevej, hvor vi skal i en ny retning. Vi
laver nuddelsuppe med kartofler til Martin. Det livede ham op igen. Klokken er nu
1030, og vi finder skygge til et lille hvil.
TOM
  Afgang igen fra Tarphagevej kl. 10:55. Martin har det godt igen. Vi vandrer langs marker og marker og atter marker på Åkirkevej. Klokken 12:15 ankommer vi til teltpladsen ved Janderup Kirke og Varde Å. En skøn plads med koldt vand i vandhanen. Vi får en dejlig suppe. Slapper af og nyder en tur ned til Varde Å som netop i dag er meget lavvandet p.g.a. enten en afvikling/lukning af Karlgårdeværket eller en anden regulering af Å-løbet.
Vores ophold ved Janderup Kirke kommer til at vare til kl. 15:00, da Martin desværre må give op, da han ikke rigtig kan styre sit blodsukker.  Eva (Martins mor) henter ham i bil, og vi må lave en del ompakning. Eva har 3 kolde øl med til Morten, Ricky og jeg, som vi nyder på vores videre tur efter afsked med Martin.
Lige før Varde krydser vi Elkærdam Station (trinbræt) som ligger på  Varde-Nørre Nebel Jernbane, en privatbane mellem Varde og Nørre Nebel, i daglig tale kaldet Vestbanen. Vi ankommer til Varde klokken 17:00. Vi handler lidt ind, og spiser rugbrød, “skorper” med leverpostej. Vi slå telt  op, da vi er bange for regn. Vi går dog videre, og kl. 21:45 ankommer vi meget trætte til Karlsgårde Sø, hvor vi vil slå lejr i skoven for natten. En “shelter” på pladsen er desværre optaget af nogle unge tyske turister, så vi finder en et tørt sted under nogle høje træer hvor vi slår vores 2 telte op. Vi fik heldigvis tanket frisk vand ved en transformatorstation ikke langt fra lejrpladsen. VVi går i si går i VVii gårå
  Vi går i seng kl. 23:00.  Onsdag er vi oppe kl. 06:30.Det har været lidt kold i nat. Det har ikke regnet ,men lidt regn her til morgen forsinker os. Ved en nærliggende jagthytte er der udendørs stålhåndvaske og åbnet for vandet. Her får vi børstet tænder, vasket os. Vi laver lidt morgengymnastik for at få varmen. Den står på havregrød inden vi begiver os videre omkring kl. 09:00. Vi går videre til Nordenskov-pladsen/Abildhede. Da vi når frem hertil er vores fodtøj og strømper gennemblødte af det våde græs vi er gået gennem. Vi laver bål, hvor vi tørrer strømper, sko og håndklædder. Vi nyder en portion suppe indenfor i et af teltene,inden vi begiver os videre afsted på denne fugftige dag. Vi passerer store marker med friske tynde saftige ærter, som vi nyder i fulde drag. Snakker lidt med nogle malkekøer og en gårdhund følger os et stykke vej, iden den vender hjemover igen. Da vi når til Tofterup handler vi ind i Brugsen til vores aftensmad. Herefter går vi de sidste 7 kilometer af ialt 25 km i dag til Hesselho hvor den står på leverpostejmadder og toast. Vi tænder bål og varmer os med en Jägermeister inden nogle af os tager bad i åen. Senere samler Morten og Ricki nogle myrer som de tilbereder og sågar spiser!! Sengetid da bålet brænder ud.

Torsdag den 1. juli 2010.  Ricki er tidlig oppe og laver bål kl. 0530. Morten står op kl. 0600 og jeg selv kl. 0700.
Efter “Das”, børsten tænder og morgenkaffe er der afgang fra Hesselho kl. 0845. Vi ankommer til Hovborg kl. 1145 efter mange skønne naturoplevelser. Vi er bl.a. ved Treherredsstenen. Kl. 1800 ankommer vi til Klebæk Høje/Bække, efter sidste halvdel af dagens tur.  9 timers dagsrejse.Vi spiser aftensmad med Rickis far Knud, som er kommet og besøger os fra Egtved. Vi får bl.a. koldskål, ferskner og kage. En udemærket shelterplads i Bække, hvor der er adgang til toilet ved spejderhuset. Inden sengetid optræder Morten bl.a. med en hjemmlavet indianeroptræden.Næste morgen -fredag- står vi tidligt op, og der er afgang kl. 0700. Først mod Ravning. Inden vi når til Vingsted og Skibet, har vi holdt flere hvil, idet det er meget varmt idag. Vi har bl.a. fået en gang suppe -igen,igen-. Det er en sand fornøjelse, da vi når enden af Vestbanevej i Vejle. Vi er nu i målet. Trods den lange travetur idag, går vi hele den sidste vej hjem ad Vestbanevej og Boulevarden. Vi en inde på en tankstation på Boulevarden, hvor vi får noget koldt at drikke, samt lidt chokolade. Op til Søndermarken og gennem haverne. Der er velkomst ud for Evas blok, hvor familien, børn og børnebørn tager imod os. En tur i dag på 10 timers næsten uafbrudt travetur.

TAK for en dejlig tur. Den kan kun anbefales.

En tanke om “Kyst til Kyst Stien”

1. Hej har læst om jeres tur vi skal starte på turen i morgen men kan ikke finde hvor turen helt officielt starter i Vejle så har du en adresse må du gerne melde hurtig tilbage